Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

woensdag 6 november 2019

Minstens 80%

Als het niet zo lelijk was, zou het mooi zijn,
de charlatans in ganzenpas over het bord zien lopen.

Stugge subjectiviteit -
dat is wat anders

Noem gedichtjes dan ook geen poëzie -
een zeepkist is ook geen vliegtuig
Een goed idee is geen genialiteit

Het onvoorstelbare proberen vatten
is streven naar onsterfelijkheid, ofte
verkeerd opgezette dieren
transformeren tot parabolen

Ze schijnen in onze ogen met lasers
op het journaal en in de laatavond,
dat oude taartengevecht met versleten deeg.
je kan het zo voorspellen
wat ze zullen zeggen
een goede goochelaar herken je aan
de gevoelige kinderen die huilen

Ik pak de tijd in voor later, in
een wikkel van knapperig zilverpapier

Mijn koffers staan alvast klaar
terwijl ik eerst nog wat slecht
geperste platen breek voor morgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten